alma Johansson wickman

Direktlänk till inlägg 11 april 2013

Asien drabbades - västvärldens problem skildrades

Av Alma Johansson - 11 april 2013 11:46

Tittade på filmen "The Impossible" häromdagen. Kan inte neka till att den var otroligt rörande, sorglig och allmänt grymt bra! Filmen utspelar sig under tsunamin (2004) i Östra Asien. 

Men är det inte lite typiskt att de bara skildrar turisternas och västvärldens lidande genom nästan hela filmatiseringen? Katastrofen skedde i Thailand, men publiken bevittnar knappt en enda Thailändsk människas lidande utan istället är filmen inspirerad av de mediala aspekterna: turisternas lidande.

Missförstå mig inte, det är fruktansvärt vem som än går igenom detta, och jag försöker inte jämföra lidande och smärta här. 543 Svenskar miste sina liv i Tsunamin men varför ska vi räkna svenskar? Räkna människor...

Ca 225.000 människor miste sina liv, och tänk de människor som faktiskt var bosatta på dessa platser. De har inte ens ett hem att återvända till, men som nämnts i tidagre inslag under katastrofen var de ändå villiga att skänka allt till de turister som vistades på de drabbade platserna. Osjälviskt om något, eller hur?

Nu var ju just denna film baserad på en familjs historia och där väntar jag mig ju inte annat än att familjen blir den centrala faktorn i dramat, men man märker på omgivningen i filmen och på andra visentliga beståndsdelar, vad de har valt att fokusera på förutom familjens historia.


 


Nu är tsunamin bara ett exempel. Men media lägger ofta ner energi på något så pass mycket att andra problem totalt sopas under mattan. Under 9/11 skedde samtidigt en U-båtsolycka i Indien där flera 1000 människor dog. Ändå tog Twin Towers upp hela förstasidorna med sin feta rubriker och nere i hörnet, med en miniminitext på någon cm kunde vi läsa om den stora U-båtsolyckan.


Det är ju en självklarhet att media väljer att ta upp det som intresserar folk mest, men kanske är dt dags för oss att börja intressera oss för annat än den riktning media försöker styra oss in i. På med filtret!




 
 
Becca

Becca

11 april 2013 20:14

Åh fy fan vad hemskt! Flickan på bilden: Hur gamal kan hon vara? 12-14 år kanske! Sorgen i hennes "leende" är fruktansvärd! Du är bra som visar världen hur hemskt det är... Keep on going!

Kramizz becca

http://www.beccasblogg-.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alma Johansson - 16 december 2015 21:45

Som rubriken säger: utgå inte från att folk har samma kunskap som du. Precis som att folk inte har samma utgångspunkt eknomiskt eller könsmässigt etc. så har inte heller folk samma utgångspunkt angåene kunskap. Folk blir uppfostrade på helt olika s...

Av Alma Johansson - 12 december 2015 19:00

Har inte skrivit på bloggen på jättelänge och nu när jag väl skriver så är det om nåt så ointressant som detta. Well, well... Satt och funderade på om jag skulle laga böngryta eller fisksoppa och så dök ordspråket "Du är vad du äter" upp, och jag sat...

Av Alma Johansson - 26 oktober 2015 19:46

Har nu varit hemma i en vecka. Hängde hos mamms första dagarna och har nu mot slutet varit i min gamla lägenhet på Öland som papps nu hyr i andrahand av mig. Kommer vara i Kalmar nu i några dagar och sedan drar jag på nya äventyr (inte helt 100 på va...

Av Alma Johansson - 16 oktober 2015 21:40

Båda mina roommates är på HK, min klass är på HK, alla Lundastudenter är på HK. Och själv är jag sjuk, tråkig och fattig, får ligga här i sängen i min ensamhet och Hitchkock-maraton.  Hoppas ni har en trevlig Fredag, guys!  Åker förmodligen hem till ...

Av Alma Johansson - 12 oktober 2015 21:47


Satt och pratade i telefon igår med min kära kusseluring Rut och så frågade hon: vad hände med din blogg egentligen? ... och då tänkte jag; ja, VAD hände med min blogg egentligen? Det är ju så att det faktiskt var ungefär ett år sedan jag uppdrater...

Presentation


Hello Folks! Kulturfanatikern kommer uppdratera en del om film, böcker, musik och annat kulturellt över lag på denna blogg. Ni kommer även få ta del av min vardag och mina personliga åsikter om saker och ting.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards