alma Johansson wickman

Alla inlägg den 17 oktober 2013

Av Alma Johansson - 17 oktober 2013 20:59

Tjohej! Jag var inne på imdb och kollade deras listor på skådisar häromdagen. Ibland höll jag med, och ibland blev jag fruktansvärt frustrerad, då vissa skådisar vilka genomför extremt tråkiga skådespelarinstser var utvalda. Nu var detta top-100 listor, så det finn ju plats för en del talanglösa skämt. MEN jag tänkte att NU ska jag göra top-10 listor på de skådisar jag anser är mina favoriter inom filmbranchen! Vill bara upplysa er om att det var relativt svårt att göra top 10-listor, då det är såååå många fler man vill räkna in, därför kommer kanske folk att påpeka att jag inte har med Meryl Streep osv. som alltid går inom ramen "bästa skådisar". Jag vill förklara att dessa är uppskattade enligt mig också, men de ligger nedanför top 10-listan, någonstans på en top 100 kanske?  Det är bannemig komplicerat att begränsa sig. Använder föresten inte bilder från röda mattan eller liknande, utan bilder från filmer där jag tycker de har gjort en bra insats... 

Nästa gång kommer manliga skådespelare - top 10, men just nu är det endast kvinnliga!

Here they come:


Top 10 - Kvinnliga skådespelerskor


1. Noomi Watts

 


För det första så tycker jag  Naomi Watts är sjukt underskattad. Jag har alltid tyckt hon speglar karaktärer på ett unikt och fantastiskt sätt, samt ershåller talangen att visa uttryck som i alla fall frammanar emotion hos mig. Hon är expert på dramatik. Vissa kan anse att hon går över gränsen med sitt överspel men jag tycker verkligen hon gör det på ett snyggt sätt. Hon gjorde störst intryck på mig genom filmen "the impossible"... dramatiskt men äkta. Det var efter denna film jag började se fler filmer med Naomi Watts. Visste knappt någonting om henne innan men har nu märkt av hennes fantastiska talang. Fefferit!! 

 

2. Jennifer Lawrence

 

 

Första gången jag såg Jennifer Lawrence var i filmen "Winter's Bone" då hon blev nominerad för bästa kvinnliga skådespelerska på Oscarsgalan 2010. Hon var i princip helt okänd just då. Jag såg filmen dagen efter oscarsgalan och satt som ":O".... HUR I?? Har inte skådat så fantastisk talang i min egen generation någonsin förut. Som den ygnsta som någonsin blivit nominerad för bästa kvinnliga skådespelerska i Oscarsgalan så klättrade hon hastigt upp i kariärsstegen, inte minst genom "The Hunger games". Jag läste boken ungefär ett år innan filmen, och var ÖVERLYCKLIG när jag fick reda på att Jennifer skulle spela huvudrollen. 

Varför är Jennifer Lawrence grym?? Hon är genuint äkta, och extremt unik i sitt utspel. Dessutom har hon stort omfång angående hennes skådespel. Hon tycks kunna förmedla affekter både genom drama och komedi på ett fantastiskt sätt. Hon ligger hack i häl bakom Naoimi Watts!


3. Natalie Portman


 


Hon är underskattad eftersom folk per automatik verkar tro att hon klättrade upp i kariärsstegen på grund av sitt utseende. Oh my, får man inte vara både snygg och duktig?

Första gången jag såg Natalie spelade hon mot Jean Rino som 12-åring i filmen Leon. Då var jag nio år. Jag var nio år och uppskattade filmen lika mycket som jag gör idag, mycket tack varee Natalie.

Hon har dock valt en del sämre projekt. Trots att hon är en fantastisk skådespelerska så väljer hon tokigt ibland tycks det... Thor, Star Wars (episod 1-3) osv. kanskee inte är några höjdare, och kanske inte hennes bästa insatser. Hon sjönk lite i mina ögon ett tag, men samma stund som jag såg "The black swan" så återkallade jag minnena av vilken fenomenal skådespelerska hon är.


4. Kate Winslet

 


Förutom att hon är helt jävla gorgeus så är hon på något sätt mystisk och sällsynt. Dock är folk låsta i någon sorts fördom om att hon inte skulle vara något speciellt, utan bara vacker i Titanic. Nu tar jag upp Titanic som exempel trots att hon har gjort andra enastående skådespelarinsatser. Titta på titanic igen, I beg you. Hennes skådespel slår mig med en knytnäve i magen. Det största problemet av allt är att jag är så fruktansvärt avundsjuk på denna, (då) helt okända skåedepselerska som verkar vara något helt övernaturligt (på nittiotalet, då hon slog igenom med titanic). Förutom Titanic kan jag dra upp Eternal sunshine of a spotless mind, the reader, revolutionary road (ingen vidare film dock) osv, där hon bevisar gång på gång att hon fortfarande erhåller en enastående talang.


5. Tilda Swinton 

 

  


Nu tog jag en bild från Narnia där hon spelar snödrottningen. Otrolig insats, men hon har gjort mycket bättre. Tog den mest eftersom hon är mest berömd för denna roll. MEN jag såg filmen "We need to talk about Kevin" där jag var "In Awe" som det engelska uttrycket säger, efter denna film. Stunning! Hon har en obehaglig uppsyn, men wow, vilken kvinna! Tipsar folk att se mer av hennes filmer.


6. Susan Sarandon


 

Susan kan tydligen spela ALLT. Hon har ett stort omfång, och Thelma (från Thelma and Louise) är en av hennes bästa roller. Förutom att hon är extremt välbevarad trots hennes trygga ålder som har hon vandrat från musikal till drama till komedi och tycks bemästra det mesta!


7. Cate Blanchet

 


Cate Blanchet har gjort många fantastiska rollinsatser så jag visste inte vilken film jag skulle välja. Hon är mystisk, fascinerande och särpräglad. Trots att jag är fåordig så tycker jag det säger ganska mycket om vad jag anser om henne. Hon är en fefferit, helt klart!


8. Uma Thurman

 

"The bride" från Kill Bill måste väl vara Uma's mest omtalade rollkaraktär, och detta är inte helt obefogat. Jag har inte sett så pass mycket av Uma att jag kan påstå att jag är direkt expert på hennes insatser, men angående de få filmer jag har sett så ar hon genomfört fabulösa prestationer (för det mesta)... som sagt, jag har inte sett allt, så jag kan inte svara på om hon har gjort någon värdelös rollinsats, men det jag har sett har jag uppskattat till hög grad.


9. Michelle Pfieffer


 

Hon var väl ingen höjdare som ung, men på senaste tiden tycker jag att hon har överaskat mig många gånger med sina prestationer. Hon ser ond och vacker ut, men är totalt avslappnad i sitt utspel och har obehagligt realistiska uttryck. Dessutom tycker jag hon utför dialoger och monologer fenomenalt.


10. Emma Stone


 

Ångrar lite nu att jag inte lade Emma Stone högre upp på listan. Relativt ny i filmbranchen, men hon tar den med storm. Såg henne första gången i "Easy A", då hon var relativt okänd, och jag tänkte "varför har hon inte fått fler roller"?... jag han knappt avsluta min mentala monolog om hennes otroliga utstrålning innan hon var med både här och där i storfilmer och kvalitetsfilmer. Förutom att hon är helt hilarious och får mig att skratta till tårar i komiska filmer, så tacklar hon tydligen drama på ett lysande förfarande. Avslappnad, naturlig, och privat är hon dessutom "down to earth" i alla fall vad märks genom intervjuer... och oj, oj... jag har så mycket mer att säga. 


Ni är varmt välkomna att kommentera med positiv så som negativ kretik runt mina åsikter och rangordningar. Sånt här är ALLTID kul att diskuttera enligt mig ;)





 

Presentation


Hello Folks! Kulturfanatikern kommer uppdratera en del om film, böcker, musik och annat kulturellt över lag på denna blogg. Ni kommer även få ta del av min vardag och mina personliga åsikter om saker och ting.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards