alma Johansson wickman

Alla inlägg den 25 oktober 2013

Av Alma Johansson - 25 oktober 2013 19:54

Okej, här kommer mina fefferiter (favoriter àla Rutan style) bland manliga skådespelare. Och som jag nämnde angående de kvinnliga skådisarna, så kanske jag inte tar upp de obviously bästa, så som Robert De Niro, Philip Seymore Hoffman, Morgan Freeman, Clint Eastwood, Gary Oldman (Och nu frågar jag mig själv igen VARFÖR jag gör top 10-listor och inte top 100!) osv. Dessa är fantastiska, men jag har inte sett så pass mycket av dem att jag kan avgöra om de är just MINA favoriter. Tilläger även igen att jag inte kommer att lägga upp röda mattan-bilder, utan bilder från filmer där jag tycker skådisarna gjort en bra insats.

Here comes the Male-Actors!


1. Edward Norton

 

Edward, Edward, Edward. My god, vilka uttryck. Hans utstrålning når från Rutan och rätt in i mitt hjärta. Han erhåller någon sårts mystik som  gör mig fascinerad, och han tycks ha stort omfång angående hans insatser. Han spelar både illusionist, brutal nazist och osäker Fight club-medlem vilka han genomför storslaget. Absolut etta på min lista. ALLTID etta på min lista.


2. Paul Bettany

 


För det första verkar han vara totalt underskattad, jag ser helt enkelt inte till honom så ofta i filmer, i alla fall inte de omtalade filmer jag ofta tittar på. Paul är defenitivt hack i häl bakom Edward Norton. Uttryck, framförande, BLICK, närvaro, dailoger, monologer... han tycks bemästra det mesta. CHARM med stort C är hans förnmamn. Blir man inte betagen blir jag förvånad. 


3. Russel Crowe


 

Första gången jag såg "A Beautiful mind" var jag nio år gammal och jag föll pladask. Denna film har varit etta på min lista av bästa filmer enda sedan dess. 

Men för att diskuttera SKÅDISAR och inte filmer, så kan jag upplysa er om att Russel Crow definitivt är en bidragande faktor till filmens otroliga storslagenhet. Russel spelar ofta hårda, tuffa roller. Eller i vilket fall ganska likgiltiga roller, men han utför dem skickligt. Dock speglar han John Nash i filmen A beautiful mind med perfektion. En välförtjänt oscar fick han för rollen.


4. Hugh Jackman

 


Det roliga var att jag och Rasmus tittade på den fenomenala filmen "The prestige" så insåg vi knappt att det var Hugh Jackman som spelade ena huvudrollen (Christian Bale spelar den andra) förän vi hade sett ungefär hälften av filmen. DET om något talar om hur obegripligt duktig en skådis är... då man helt enkelt knappt känner igen skådisen därför att den har så pass förändrade uttryck från film till film, som om de faktiskt ÄR personen de spelar. Mer behöver jag inte säga om den saken.

 

5. Daniel Day-Lewis

 


Daniel Day Lewis stal mitt hjärta i filmen "There Will be blood". Inte på grund av hans utseende, eller självklart bindande känsloyttringar, utan för att han på något vis är så pass erfaren och driven skådepselare att han har spell på mig. Han har i och för sig gjort sämre roller, som t.ex Falköga från Den siste mohikanen. Men någonting finns där som jag älskar. Obeskrivligt, men det existerar.


6. Leornardo Dicaprio


 

Leornardo är ofta underskattad även han, eftersom folk ständigt refirerar till hans unga jag (om vi bortser från hans fantastiska insats i Gilbert Grape). Jag ser hur Leornardo hela tiden växer. Insatsen han utförde i "Revolutionary Road" var fruktansvärd, men efter det verkar det bara ha gått uppåt, och jag känner mig på något sätt dragen till hans utstrålning och dramatiska prestationer. JAG har lärt mig att älska Leo, och detta är jag stolt över. Har ni en förnimmelse av osäkerhet kring hans begåvning så rekomenderar jag starkt att ni med en gång tittar på J. Edgar och The great Gatsby,


7. Kevin Spacey

 


Har inte sett speciellt många filmer med Kevin Spacey, men angående de få prestationer jag sett måste jag säga: Detta är kvalitet. Ja, för det är kvalitet. Han fick en välförtjänt oscar för sin roll som Lester Burnham i filmen "American Beauty", och jag kan tillägga ett antal fler rollinsatser han har utfört exeptionellt. Mer behöver jag inte säga om honom. Pure Awesomeness!


8. Cillian Murphy

 

Ett ord. Creepy. Har i de flesta fall sett honom i roller där han spelar ond, men han tycks genomföra dramatiska roller med samma skicklighet. Jag tror att hans anletsdrag och kyliga blick är det som gör mest intryck på mig, men inte utan att han förstärker sin obehagliga sida med perfektion.


9. Joseph-Gordon Lewitt

 


Jag vet, superknäppt att jag har med så pass ung och oerfaren (icke oerfaren dock, han är ju barnskådis!) skådepselare som Joseph, när jag inte ens har med Christian Bale eller James Franco osv.

Men saken är den... jag tror inte att folk ser hans storhet. Det är inte jättesvårt att spela tuff och hård, allvarlig och självsäker så som ovanstående gör (Vilket de är duktiga på dock). MEN det är i många fall svårt att spela osäker, alldaglig och allmänt pojkig och lugn. Han har ett otroligt avslappnat skådespeleri och i de filmer jag har sett har jag faktiskt aldrig upplevt att han inte har ägt och bemästrat sin roll. 

(Plus att jag älskar honom och han är min, min, min, min, miiiiiin!!!!)

 

10. Denzel Washington 

 


Avslappnad, coollugn och en total favorit. Jag uppskattar mest Denzels lite äldre filmer. I en del filmer går han ibland till överdrift angående framatiken men för det mesta erhåller han ett lugn som jag uppskattar. Nummer 10, men absolut en favorit!


Vill tillägga SÅÅÅÅÅ många fler, men jag måste ju begränsa mig. Nästa gång blir det top 10-lista för barnskådisar. Nice, huh?

Ciao!



Presentation


Hello Folks! Kulturfanatikern kommer uppdratera en del om film, böcker, musik och annat kulturellt över lag på denna blogg. Ni kommer även få ta del av min vardag och mina personliga åsikter om saker och ting.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards