alma Johansson wickman

Direktlänk till inlägg 1 mars 2013

När vi glömmer att vi är ett djur

Av Alma Johansson - 1 mars 2013 14:49

De som känner mig är medvetna om att jag kanske tillhör konstnärstypen lite mer (om vi nu ska dela in i fack) vilket resulterar i att jag även blir lite av en grubblare.

I alla fall, eftersom att jag faktiskt är ganska intresserad av vetenskap, lite pappas fel tror jag, så fastnar jag ibland i tankar på det biologiska.

Jag är ingen expert på vetenskap (INTE över huvudtaget) men jag funderar hela tiden kring skillnaden mellan då (låt oss säg stenåldern) och nu, och att det faktiskt finns ett syfte och en tanke (om vi nu tror på högre makter) med alla funktioner vi besitter. Vi tyr oss till andra människor för att vi är ett flockdjur, vi har sexuella drifter för att vi vill föröka oss, vi äter för att bygga upp styrka etc.

Idag - med tanke på all teknologi och de bekvämligheter vi skapat för oss - har våra behov blivit mer personligt varierande och subtila. Enligt mig... utgå ifrån att jag inte är speciellt påläst, utan talar utifrån mina egna tankar och teorier .... så fanns det tre viktiga faktorer som präglade människan från början: föda, förökning och flockbetèende.


Anledningen till att stenåldermänniskans fysiska uppbyggnad i princip var perfekt måste ju varit för att de hade den perfekta balansen mellan föda och motion. De jagade för att skaffa föda och fick därav god fysik. De åt den mängd mat som krävdes för att få dem mätta och hade inte överflöd av kemiskt producerade livsmedel som vi har idag. Allt som krävs nu är att vi reser oss ur skinnsoffan och går och köper det vi ska ha. Nu utgår jag från samhället jag själv lever i och syftar inte på en avlägsen by i Amazonas t.ex. 

Men vem skulle få för sig att tälja ett spjut och ge sig ut i skogen och jaga rådjur när vi med all enkelhet kan köpa en filè på netto? Typ ingen... tänkte väl det. Så därför kombinerar vi bekvämlighet med självdriven motion; ex. Gym, promenader etc. eftersom vi är byggda för att jaga och arbeta ständigt med vår muskelatur.

Nu påstår jag inte att alla på stenåldern såg perfekta ut, vissa var ju givetvis undernärda, men de strävade mot den perfekta kroppen omedvetet. Idag gör vi samma sak, men MEDVETET. Vi lever längre idag, men är det verkligen meningen att vi ska leva så länge?

Jag tror dock att vi utvecklas hela tiden och fortfarande genomgår nån sorts evolution. Kanske är en självklarhet, som sagt jag är inte överdrivet påläst. Om förändringen fortgår kan jag inte låta bli att fundera över hur... vad kommer kommer utvecklas? kommer vi besitta fler egenskaper? Kommer kroppen ha utrensats på det vi inte längre behöver? T.ex blindtarmen?


 


INNAN ni läser om förökning vill jag varna er om att jag kommer gå in på biologisk kärlek. Vanligvis när jag diskuterar detta i sociala samanhang blir folk lätt stötta och lite irreterade. WARNING! WARNING!

Om vi går in på förökning. Jag tillhör själv de människor som uttalar sig i stil med "Men måste allt handla om sex!" ... och nu är jag lite motsägelsefull och antyder att ja, det mesta handlar faktiskt om sex för den biologiska meningen med livet är att förökar sig. Det är vanligt att man attraheras av det hälsosamma, unga muskelpacket och egentligen är det ju inte så konstigt. Vi vill ha en hälsosam avkomma och för att få de rätta generna vill vi också para oss med den som ser hälsosam ut. Vi lurar vår hjärna genom att använda oss av fettsugningar och botox men det fungerar ju. Varför? Därför att våra ögon signalerar till hjärnan att personen i fråga är hälsosam och ung, fastän vi kanske egenligen är medvetna om att personen har gjort en fettsugning och botoxbehandling. 

Talar vi om kärlek och inte bara om den sexuella driften så finns det fler beståndsdelar att diskutera; doft, kemi etc. och idag även personligheten. Jag tror dock att personligheten vi faller för snarare tillhör flockbetèendet än 

sexualdriften. Förr var kärlek endast sexualdrift. Kände man sig attraherad av någon var det för att man SKULLE ha sex och föröka sig, och det betydde inte att man tillhörde den människan. Den man hade sex med var den rätte, men det betydde inte att det inte fanns fler "den rätte", utan när man hade gjort sitt kunde man gladeligen vandra vidare till nästa. 

Idag gifter vi oss och skapar förhållanden och i vissa fall anser man att man ska hålla ihop med en människa för resten av livet. Jag tror att flockbetèendet och den biologiska sexuella driften samspelar med varandra i det här fallet. Det är inte vanligt att man är nykär hela livet i samma person, däremot kan känlorna svalna för att senare återkomma när den biologiska klockan tickar och man vill föröka sig igen och anledningen till att man behåller sin partner är för att man har en vänskaplig relation till varandra (flockbetèendet).

Här finns ju även modersinstinkter och liknande med. Vi älskar våra barn och offrar livet för dem, eftersom det är vår uppgift. I dagens samhälle så tar vi dock hand om våra barn längre än vad som behövs, men vi måste ju faktiskt förhålla oss till samhället. Saker och ting förändras.


Det jag försöker poängtera är att det finns en biologisk mening med allt, även om vi kanske inte har kommit som långt att vi vet svaret på allt. Det är inte så lustigt att det idag finns sjukdommar som exempelvis depression. VI har ju slagit sönder våra biologiska syften med teknologi och bekvämlighet och då är det inte konstigt att man känner att saker och ting är meningslösa till och från.

Nu vill jag inte höra kommentarer som "Ja, men spring ut i skogen och lev som du förespråkar", eftersom att jag inte har antytt att vi ska riva ner hela samhällsuppbyggnaden och leva som grottfolk igen. Däremot är det ganska intressant att reflektera över.


Tjohopps, nu ska jag plugga för att uppfylla mitt icke fysiskt biologiska behov - framgång. Ciao!

 
 
Ingen bild

Brorsansson

1 mars 2013 23:32

Du är för finurlig syrran! Nästa gång vi ses tycker jag att vi kastar oss ut i en lång diskussion om biologiskt arv kontra socialt arv! Gärna i förhållande till kön;) Puss<3

Alma Johansson

6 mars 2013 20:46

Yesh, Brorsansson! Det ska vi allt! Pousse

 
Världens bästa Anna

Världens bästa Anna

2 mars 2013 20:33

Alma Johansson jag fucking älskar din blogg! :)

http://www.annafedz.blogg.se

Alma Johansson

6 mars 2013 20:45

Tack Annapanna! Jag ska kolla in din med :D

 
Ingen bild

Reine

5 mars 2013 09:16

Skylla på mig!!?... ;).. näe, men kul att det finns liiiite naturvetenskapsgener som har passerat vidare en generation :) Och ja; evolutionen pågår ständigt. Om du googlar på Sverre Sjölander kommer du att hitta en massa som handlar om människan ur ett biologiskt perspektiv.

Alma Johansson

6 mars 2013 20:44

Det ska jag göra papps! Tack för tipset :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alma Johansson - 16 december 2015 21:45

Som rubriken säger: utgå inte från att folk har samma kunskap som du. Precis som att folk inte har samma utgångspunkt eknomiskt eller könsmässigt etc. så har inte heller folk samma utgångspunkt angåene kunskap. Folk blir uppfostrade på helt olika s...

Av Alma Johansson - 12 december 2015 19:00

Har inte skrivit på bloggen på jättelänge och nu när jag väl skriver så är det om nåt så ointressant som detta. Well, well... Satt och funderade på om jag skulle laga böngryta eller fisksoppa och så dök ordspråket "Du är vad du äter" upp, och jag sat...

Av Alma Johansson - 26 oktober 2015 19:46

Har nu varit hemma i en vecka. Hängde hos mamms första dagarna och har nu mot slutet varit i min gamla lägenhet på Öland som papps nu hyr i andrahand av mig. Kommer vara i Kalmar nu i några dagar och sedan drar jag på nya äventyr (inte helt 100 på va...

Av Alma Johansson - 16 oktober 2015 21:40

Båda mina roommates är på HK, min klass är på HK, alla Lundastudenter är på HK. Och själv är jag sjuk, tråkig och fattig, får ligga här i sängen i min ensamhet och Hitchkock-maraton.  Hoppas ni har en trevlig Fredag, guys!  Åker förmodligen hem till ...

Av Alma Johansson - 12 oktober 2015 21:47


Satt och pratade i telefon igår med min kära kusseluring Rut och så frågade hon: vad hände med din blogg egentligen? ... och då tänkte jag; ja, VAD hände med min blogg egentligen? Det är ju så att det faktiskt var ungefär ett år sedan jag uppdrater...

Presentation


Hello Folks! Kulturfanatikern kommer uppdratera en del om film, böcker, musik och annat kulturellt över lag på denna blogg. Ni kommer även få ta del av min vardag och mina personliga åsikter om saker och ting.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards