alma Johansson wickman

Direktlänk till inlägg 19 mars 2013

3 Thrillers! - tips från coachen

Av Alma Johansson - 19 mars 2013 15:03

Nu är det dags för filmfantasten att skriva av sig lite. Har tittat på en del thrillers senaste veckan och tänkte skriva ner vad jag tycker om den. Har fastnat för denna genre helt out of the blue. Jag som främst brukar älska drama tänkte att nu är det dags att vidga vyerna.

Här kommer dom!


The Town

 

 


Filmen är baserad på Chuck Hogans bestsäljare "Prince of Thieves" som utspelar sig i stadsdelen Charleston i Boston. 

Ben Affleck regisserar filmen och spelar huvudrollen som Doug McRay, medlem av ett gäng rånare som försörjer sig på att råna transporter och banker, och under filmens början genomför de ett - till en början - välplanerat rån av en bank. Då någon slår larm blir kontorschefen Claire hastigt och oplanerat tagen som gisslan som en säkerhetsåtgärd. Efter att ha släppt henne, upptäcker de att hon bor i samma område som de själva och blir oroliga att hon vet vilka de är.

Doug får i uppgift att skugga Claire för att försäkra sig om att hon inte är medveten om vilka rånarna är och därmed planerar att tala om något för FBI. Claire som är omedveten om att Doug var en av kidnapparna har fått jobbiga men efter händelsen och finner en tröst hos Doug.

Medan gänget planerar en ny kupp växer Doug och Claires attraktion till förälskelse. Samtidigt är FBI Dougs gäng hack i häl, och en av medlemmarna blir allt mer paranoid.

 

 

 

Relativt simpel story, men ändå otroligt spännande. Över två timmar passerade och oavsett hur otroligt trött jag var kunde jag inte ens blinka. Stundtals en aning smetig, men jag föredrar hellre att actionthrillers innehåller djup än bara "pangpang". 

Även om jag fortfarande har en smula svårt för Ben Affleck och stör mig på hans skådespeleri så måste jag erkänna att min respekt för honom har växt drastiskt genom denna film. Trodde aldrig att Ben Afflecks skådespelarinsats skulle beröra mig så som den gjorde, men jag var faktiskt förvånad. Ska inte spä på för mycket nu, eftersom att jag fortfarande inte tycker han är extremt lysande, men jag ser klart en förbättrning.

Att han är en toppenbra regissör kom dock inte som en överaskning eftersom att jag är medveten om att han har regisserat både "Gone, baby, gone" och "Argo" - som nu (2013) vann en oscar för bästa film.

Rent manus-messigt kan jag tycka att Doug är aningen för mesig. Här har vi en medlem i ett gäng som består av brutala rånare, och ändå är han otroligt empatisk, lite av en toffel och nykterist till på köpet. Var fanns den sidan när de mordhotade bankpersonalen, dränkte deras mobiler och hällde blekningsmedel i hela banken? Njaa, tycker nog att man åtminstone ska ana en mörk sida hos någon som genomför sådana åtgärder. Istället läggs all skuld på resten av medlemmarna, och filmens officiella ondska blir en av medlemmarna i kuppen; James, som även är Dougs barndomsvän.

Övriga skådespelarinsatser var lysande, en eloge till Rebecka Hall som spelar Claire. Alltid lika naturligt och avslappnat skådespel från hennes sida. Sen gillar jag hennes minspel och uttryck på något sett. De känns äkta.

Var överaskad att Blake Lively (Gossip Girl) spelade en drogmissbrukande, ung och ensamstående småbarnsmamma med en vad man skulle kalla "white trash"-bakrund. Jag anser inte att hon gjorde ett bra jobb, men hade inte direkt väntat mig det heller, även om jag råkar vara ett Gossip Girl-fan (Vilket man aldrig ska avsluta en filmrecension med).


Av mig får den svag 4 av 5. Smetigheten som toppas  av helt fel musikval och några bristande skådespelarinsatser sänker filmen en aning men annars är den faktiskt toppenkanon!


Gone baby, gone


 


Jahopp! Affleck-brodern nummer två då ;)


Även denna film är regisserad av Ben Affleck och utspelar sig i Boston i ett s.k "White trash"-område där droger och fattigdom tillhör vardagen. 

Den fyraåriga flickan Amanda har kidnappats och hela grannskapet är delaktiga i sorgen och förlusten. Då polisen inte lyckas hitta henne anlitar flickans faster privatdetektiverna Patrick (Casey Affleck) och Angie (Michelle Monaghan). Först är de tveksamma om de ska starta någon utredning, men går sedan motvilligt med på förslaget.


 


Ben Affleck har åter lyckats med regin! Jag bugar och bockar ;)

Förutom bra regi har vi ju som sagt Casey Affleck - Ben's lillebror - i huvudrollen. Casey är otroligt proffesionell och duktig i sin skådespelarinsats och det förvånar mig inte. Har inte sett många filmer med Casey men de få jag har sett har han gjort ett (för att vara kort och konsis) bra jobb. Avslappnad och äkta.

Filmen i övrigt tyckte jag var lite luddig och diffus. Eller är det bara jag som inte klarar av invecklade historier? Kan tillägga att jag tittade på den tidigt på morgonen - om det är någon anledning.

Morgan Freeman, Casey Affleck och Ed Harris i samma film är ju såklart ett plus men jag måste erkänna att jag har väldigt svårt för Michelle Monoghan. Jag tycker att hon är totalt tom i sitt skådespeleri och bidrar inte med så mycket, tyvärr.

Storyn är bra, men slutar med en twist på twist på twist. När man tror att man har förstått hela sammanhanget har man fel, och jag gillar twistar, men en hade räckt bra.

I övrigt.. bra stämning, man känner en spänning i luften genom hela filmen och minutrarna flög iväg.


3 av fem får den av mig. Tror filmkritikerna gillar den mer än vad jag gör, och det säger kanske mer om mig som filmälskare än om filmen.


Exam

 

 

 


Åtta människor har nått de sista steget i sökandet efter ett jobb hos ett mäktigt företag. Som ett sista steg måste de utföra ett test, varav de isoleras i ett rum för att genomföra provet. De får reda på att de ska svara på en fråga och får 80 minuter på sig att svara. Ingen får konversera med varken dörrvakten eller personen som tilldelar dem frågan. Det finns bara ett problem, de vet inte vad frågan är.

Snart blir deltagarna allt mer pressade och hela situationen går över styr.


 


Det här är ju faktiskt en brittisk film och därav slipper man de amerikanska hollywood-klyshorna. Inga direkt igenkänliga skådisar men den var faktiskt överaskande bra. Jag hade väntat mig lite halvdan B-film men jag satt som på nålar genom hela filmen. Kan medge att det kändes lite grått och tråkigt att hela filmen utspelar sig i samma rum, men de lyckades ändå variera situationerna och spänningen fortsatte att öka. tundtals lite för brutal för min smak och karaktärerna kunde uppfattas som lite för desperata utan att man förstår anledningen till varför. Varför är jobbet så viktigt för dem att de tilltar våld och drastiska åtgärder för att lyckas? 

Dock hade var och en karaktär sin speciella personlighet och det asner jag är viktigt när det inte finns någon huvudroll utan alla karaktärer tar upp lika mycket plats i rutan.


Den här får stark 3 av 5. Någonting jag kan rekomendera men kanske inte något som sätter spår i det långa loppet. 101 spännande minuter är vad du får.


Gillar ni thrillers rekomenderar jag alla tre. Jag ångrar inte att jag har tittat på någon utav dem, även om jag har sett ännu bättre thrillers. Orkar inte skriva mer just nu med återkommer nog med mer senare.

Ska hoppa in i duschen! Ciaooo!


 

 






 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alma Johansson - 16 december 2015 21:45

Som rubriken säger: utgå inte från att folk har samma kunskap som du. Precis som att folk inte har samma utgångspunkt eknomiskt eller könsmässigt etc. så har inte heller folk samma utgångspunkt angåene kunskap. Folk blir uppfostrade på helt olika s...

Av Alma Johansson - 12 december 2015 19:00

Har inte skrivit på bloggen på jättelänge och nu när jag väl skriver så är det om nåt så ointressant som detta. Well, well... Satt och funderade på om jag skulle laga böngryta eller fisksoppa och så dök ordspråket "Du är vad du äter" upp, och jag sat...

Av Alma Johansson - 26 oktober 2015 19:46

Har nu varit hemma i en vecka. Hängde hos mamms första dagarna och har nu mot slutet varit i min gamla lägenhet på Öland som papps nu hyr i andrahand av mig. Kommer vara i Kalmar nu i några dagar och sedan drar jag på nya äventyr (inte helt 100 på va...

Av Alma Johansson - 16 oktober 2015 21:40

Båda mina roommates är på HK, min klass är på HK, alla Lundastudenter är på HK. Och själv är jag sjuk, tråkig och fattig, får ligga här i sängen i min ensamhet och Hitchkock-maraton.  Hoppas ni har en trevlig Fredag, guys!  Åker förmodligen hem till ...

Av Alma Johansson - 12 oktober 2015 21:47


Satt och pratade i telefon igår med min kära kusseluring Rut och så frågade hon: vad hände med din blogg egentligen? ... och då tänkte jag; ja, VAD hände med min blogg egentligen? Det är ju så att det faktiskt var ungefär ett år sedan jag uppdrater...

Presentation


Hello Folks! Kulturfanatikern kommer uppdratera en del om film, böcker, musik och annat kulturellt över lag på denna blogg. Ni kommer även få ta del av min vardag och mina personliga åsikter om saker och ting.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards